چرخش آلت

خمیدگی آلت یا کوردی (Chordee)، می‌تواند مادرزادی یا اکتسابی به دنبال بیماری پیرونی و ضربه باشد.

انحنا به سمت بالا، پایین، چپ یا راست رخ می‌دهد. در بسیاری از موارد با هیپوسپادیاس (Hypospadias) همراهی دارد. علت آن کوتاهی سمت دارای انحنا است.

درجات متفاوتی از انحنای آلت در ۱۰-۴% نوزادان بدون هیپوسپادیاس دیده می‌شود. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که در دوران تکاملی جنینی انحنای آلت به سمت پایین به‌صورت طبیعی دیده می‌شود، بنابراین انحنای آلت بدون هیپوسپادیاس می‌تواند نمایانگر توقف تکاملی جنینی در این مرحله باشد. کوردی می‌تواند موجب دشواری در هنگام نزدیکی شود.

در اکثر موارد کوردی، آلت رو به پایین است؛ اما می‌تواند در زوایای دیگر نیز رخ دهد.

تشخیص با معاینه فیزیکی داده می‌شود. گاهی نیاز به‌عکس برداری  (فوتوگرافی) از آلت در حالت نعوظ با دوربین دیجیتال شخصی، با زوایای مختلف است. در این حالت از جهات مختلف از آلت عکس گرفته می‌شود. در کودکان درست قبل از ادرار کردن ممکن است آلت سفت شده و در این زمان باید از آن عکس گرفته شود.

درصورتی‌که زاویه تنه آلت بیش از ۳۰ درجه باشد، می‌باید به کمک جراحی اصلاح گردد.

به عمل جراحی اصلاح کوردی، ارتوپلاستی (Orthoplasty) گویند. بهترین زمان اصلاح سن ۶ تا ۱۸ ماهگی است. ارولوژیست کودکان در حین ختنه می‌تواند این ناهنجاری مادرزادی را تصحیح نماید.

عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. بی‌حسی کودال و موضعی، به بی‌دردی پس از عمل کمک می‌کنند. در کودکان زیر یک سال، تا ۴ ساعت قبل از عمل شیر مادر و ۶ ساعت پیش از آن شیر خشک می‌توان داد. در کودکان بالای ۱۲ ماه، از ساعت ۱۲ شب به بعد نمی‌توان غذای جامد و مایعات غیر روشن نظیر شیر داد. در تمامی کودکان تا ۲ ساعت قبل از جراحی می‌توان آب روشن داد.

در حین جراحی به کمک تزریق ۵ تا ۱۰ میلی‌لیتر سرم نمکی؛ زاویه انحنا ارزیابی‌شده، سپس به کمک روش‌های مختلف جراحی اصلاح می‌گردد.

در هنگام  جراحی تلاش می‌شود طول آلت در دو سمت محدب و مقعر یکسان گردد. معمولاً مدت جراحی حدود یکتا دو ساعت است. در ۲۴ ساعت اول پس از جراحی رژیم غذایی سبک داده شود.

اصلاح انواع کوردی رو به بالا و پایین اصلاح انواع کوردی رو به بالا و پایین

اصلاح انواع کوردی رو به بالا و پایین.

مراقبت‌های پس از جراحی کوردی بدون هیپوسپادیاس

در کودکان بزرگ‌تر تهوع و استفراغ ثانویه به اثرات داروهای بیهوشی می‌تواند مشاهده شود که گذرا است.

چند ساعت پس از جراحی رژیم مایعات شروع می‌شود. رژیم غذایی به‌تدریج طی ۲۴ ساعت به سمت رژیم کامل می‌رود. در ۲۴ ساعت اول پس از عمل نباید حجم و نوع غذا سنگین باشد تا کودک اذیت نشود.

روند التیام پس از جراحی مشابه موارد ختنه است. تورم آلت پس از عمل جراحی پدیده طبیعی است. آنتی‌بیوتیک توسط پزشک تجویز می‌گردد. گاز پانسمان ۲۴ ساعت پس از عمل برداشت می‌شود. قبل از برداشت می‌باید با آب گرم خیس و شل شود تا کودک اذیت نشود. محل جراحی می‌باید حتی‌الامکان تمیز بماند. آلت به‌آرامی با آب گرم یا سرم نمکی پس از هر تعویض پانسمان شستشو داده شود. استفاده از وازلین مانع از چسبیدن زخم به پوشک می‌گردد. پوشک می‌باید شل بسته شود.

در منزل الزاماً کودک نباید در رختخواب باشد؛ اما باید به‌آرامی راه برود و بازی کند. کودک می‌باید از سه‌چرخه یا دوچرخه‌سواری به مدت حدود ۲ هفته پرهیز نماید.

در صورت مشاهده موارد زیر باید با پزشک خود تماس بگیرید:

• عدم کنترل درد با تجویز استامینوفن،
  • تداوم تهوع و استفراغ پس از ۲۴ ساعت اول یا استفراغ بیش از ۳ بار،
  • کودک قادر به آشامیدن و غذا خوردن نباشد،
  • دمای بالای ۳۸٫۵ درجه،
  • عفونی شدن زخم (قرمزی، التهاب و ترشح از زخم)،
  • خونریزی از محل عمل،
  • پانسمان خیلی سفت باشد،
  • سختی در ادرار کردن،
  • و هرگونه دلواپسی.

شیاف یا شربت استامینوفن هر ۴ تا ۶ ساعت جهت کنترل درد تجویز می‌شود. معمولاً درد پس از عمل طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت برطرف می‌شود. دوز آن ۱۵-۱۰ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن با هر تجویز است.

عوارض جراحی کوردی بدون هیپوسپادیاس

به‌ندرت منجر به عارضه می‌شود ولی عود انحنای آلت در حداکثر ۵% موارد دیده می‌شود. عوارض بیهوشی در برخی از بیماران رخ‌داده و شامل استفراغ، احساس ناخوشی، منگی، سردرد و گلودرد بوده که معمولاً کوتاه‌مدت و خفیف هستند.

اکثر عوارض جراحی جزئی هستند و شامل خونریزی، عفونت، کبودی است. خونریزی عمدتاً با فشار ممتد انگشتان به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه کنترل می‌شود.

اگر خونریزی شدید باشد، باید هموگلوبین کودک چک شود. خونریزی ضربان دار مطرح کننده منشأ شریانی بوده و نیازمند بخیه زدن یا کوتر کردن است. اگر خونریزی با فشار دست کنترل نشد؛ کودک باید به اتاق عمل منتقل‌شده و به کمک بخیه خونریزی متوقف می‌گردد.

بروز عفونت جدی؛ به علت پرخونی آلت میزان کمی داشته و صرفاً در ۰٫۵% موارد مشاهده می‌گردد. در اکثر موارد عفونت خفیف و سطحی است. رعایت بهداشت موجب پیشگیری از عفونت خواهد شد.

نشانه‌های شایع عفونت عبارت‌اند از تورم شدید یا طول کشیده، تأخیر در التیام، قرمزی (به‌ویژه گسترش یابنده)، چرک و بوی بد. در موارد عفونت خفیف آنتی‌بیوتیک موضعی و خوراکی؛ و در انواع شدید درمان تزریقی توصیه می‌گردد.

احتباس ادراری در حالت حاد ثانویه به پانسمان و در موارد تأخیری در اثر فیموزیس رخ می‌دهد. گاهی درد پس از عمل در بیمارانی که قبلاً آموزش توالت رفتن دیده‌اند؛ موجب اجتناب کودک از ادرار کردن شده؛ و درنتیجه احتباس ادراری رخ می‌دهد.

ناتوانی جنسی از عوارض بسیار نادر اصلاح کوردی است.

گاهی نخ اصلاح انحنای آلت از روی پوست لمس می‌شود؛ ولی این مسئله به‌ندرت اذیت کننده است.